Skorzystaj z tych taktyk negocjacyjnych, aby skutecznie zamykać transakcje, jednocześnie tworząc większą wartość i budując relacje biznesowe.
Znajdziesz wiele list taktyk negocjacyjnych , z których niektóre rozpoznasz na tej liście. Szkolimy liderów i menedżerów, aby rozwijać te umiejętności negocjacyjne, które nie tylko pomogą im skutecznie zamykać większe, lepsze transakcje dla ich firmy lub organizacji, ale także pomogą im stworzyć trwałą wartość. Tworzenie większej wartości ma miejsce, gdy negocjatorzy są w stanie spojrzeć poza własne potrzeby i potrzeby, wymyślić kreatywne alternatywy i zbudować trwałe relacje z klientami, dostawcami i wewnętrznymi interesariuszami.
Oto 7 taktyk negocjacyjnych, które pomagają zespołom kierowniczym i zarządzającym naszych klientów stać się lepszymi negocjatorami.
Taktyka negocjacyjna nr 1: Opracuj jasne wyniki
Planowanie negocjacji jest często najczęściej pomijanym krokiem w procesie negocjacji. Kiedy planujesz negocjacje, najpierw zastanów się i zmapuj, jak wygląda twój idealny wynik — jaki jest twój najlepszy scenariusz w tej umowie? Następnie poszukaj informacji na temat drugiej strony. W jakiej branży są? Jak wygląda ich otoczenie biznesowe? Jakie wartości wnosisz do stołu i jakie wartości wnoszą?
Po wykonaniu tych 2 kroków zaplanuj możliwe alternatywy dla idealnego wyniku. Na co jesteś gotów pójść na kompromis, jeśli lub kiedy negocjacje przyjmą inną drogę. O jakie prawdopodobne ustępstwa poprosi druga strona i jak na nie zareagujesz? Bycie przygotowanym na alternatywy i ustępstwa przed przystąpieniem do sytuacji negocjacyjnej pozwala skuteczniej reagować i dostosowywać się do różnych scenariuszy, gdy jesteś w danym momencie, niż próbować wymyślać kontroferty w locie. Opisano to na stronie https://www.nobleconcierge.pl/.
Taktyka negocjacyjna nr 2: Zawsze traktuj drugą stronę z szacunkiem
W zdecydowanej większości sytuacji negocjacyjnych twoja relacja z drugą stroną prawdopodobnie nie zakończy się po prostu w momencie zakończenia negocjacji. Jest o wiele bardziej prawdopodobne, że będziesz z nimi współpracować jako klient, dostawca lub kolega. Dlatego ważne jest, aby pamiętać, aby zawsze pracować nad budowaniem relacji i okazywać szacunek, stosując zasadę platyny .
Zauważ też, że im lepszy kontakt, tym lepsze negocjacje. Używaj empatii, aby zrozumieć i zniwelować różnice. Mów z głębi serca, używając zwrotów takich jak „Czuję…”, gdy mówisz o delikatnych kwestiach. I zawsze trzymaj się z dala od sarkazmu i unikaj używania absolutów, takich jak „zawsze” i „nigdy”.
Te taktyki są wyborem spośród 15 taktyk negocjacyjnych w zestawie narzędzi Penta Negotiator Tool firmy Crestcom. Zarejestruj się, aby dowiedzieć się więcej, klikając tutaj.
Taktyka negocjacyjna nr 3: Zadawaj dużo pytań
Zadawaj pytania zarówno przed, jak iw trakcie negocjacji. Zadawanie pytań pomoże Ci na etapie przygotowania modelu negocjacji . Ponadto napisz wstępnie pytania, które chcesz zadać drugiej stronie, aby mieć listę odpowiednich, wnikliwych pytań, które możesz zadać podczas negocjacji, zamiast myśleć o nich, gdy jesteś w danym momencie. Poczytaj na ten temat na stronie https://interkursy.pl/.
Podczas negocjacji zadawaj pytania otwarte, takie jak „Powiedz mi o tym więcej…” Dlaczego ta funkcja byłaby dla Ciebie tak ważna?” Pomoże ci to wyjaśnić założenia, które poczyniłeś podczas przygotowywania się do zainteresowań i obaw drugiej osoby. Pomoże ci to lepiej zrozumieć, skąd pochodzi druga strona, dzięki czemu oboje możecie osiągnąć wzajemnie korzystne wyniki.
Ta taktyka pomaga również bardziej słuchać niż mówić, co jest ważnym narzędziem psychologicznym w negocjacjach. Zazwyczaj osoba zadająca pytania i milcząca to osoba, która ma większą kontrolę nad negocjacjami. Są w stanie lepiej zbierać informacje i zamiary od drugiej strony.
Taktyka negocjacyjna nr 4: Zapytaj o to, czego chcesz
Nigdy nie lekceważ swojej mocy ani nie pozwól, by strach powstrzymał cię od proszenia o upragniony rezultat. Podjąć ryzyko.
Jeśli dobrze wykonałeś swoje przygotowania, prawdopodobnie już myślałeś o pożądanym wyniku w kontekście tego, z czym, jak sądzisz, poradzi sobie druga strona. Bądź gotowy na ustępstwa, ale nie idź na ustępstwa przed rozpoczęciem negocjacji!
Taktyka negocjacyjna nr 5: Poproś i/lub zaoferuj coś o względnej wartości, w tym wartości niematerialne
Wiele osób myśli o negocjacjach jako o „ustalonym torcie”, w którym tylko jedna strona może wygrać, zdobywając największy kawałek tortu. Ale wielcy negocjatorzy wiedzą, jak wykorzystać względną wartość, aby zwiększyć rozmiar tortu i stworzyć scenariusze korzystne dla wszystkich.
Wartość względna odnosi się do czegoś, co może być bardzo cenne dla drugiej strony i jest stosunkowo łatwe i/lub tanie do dostarczenia. Na przykład Twoja firma może być w stanie zapewnić dodatkową usługę kontroli bezpieczeństwa sieci przy bardzo niewielkich dodatkowych kosztach, ale potencjalny klient wie, że może naprawdę skorzystać na wartości, jaką zapewnią dodatkowe kontrole bezpieczeństwa. Jeśli negocjacje utkną w cenie, powiedzmy, możesz łatwo „dorzucić” usługę za darmo lub po obniżonej cenie. Jest to coś, co będzie bardzo łatwe dla Twojej firmy, zapewni dużą wartość dla potencjalnego klienta i pomoże w negocjacjach posuwać się naprzód. Zasadniczo „rozszerzyłeś ciasto”, będąc w stanie trzymać się swojego punktu cenowego, zapewniając klientowi usługę, która jest dla niego cenna,
Taktyka negocjacyjna nr 6: Nie bądź pierwszym, który zaoferuje „podział różnicy”
Mówiąc o utknięciu na cenie, kiedy negocjacje cenowe utkną, wielu postrzega to jako oczywiste i proste rozwiązanie do spotkania pośrodku. (Ja mam 100 zł, a ty 90. Podzielenie różnicy dałoby nam 95 zł). Chociaż nie ma nic złego w rozliczeniu różnicy, najlepszą opcją jest poczekanie, aż druga strona zaproponuje pomysł. Wtedy możesz zgodzić się na rozdzielenie na niższym poziomie.
Taktyka negocjacyjna nr 7: Zamknij z pewnością siebie i jasnością
Zastanów się nad pożądanym wynikiem i BATNA, aby uzyskać jasność i pewność siebie po zakończeniu negocjacji. Okaż uznanie i jasno podsumuj kluczowe umowy i kolejne kroki. Wyraź się i uzyskaj podpisanie umowy lub kontraktu, aby zakończyć negocjacje.
Wiele osób woli unikać sytuacji negocjacyjnych z powodu dyskomfortu lub strachu. Ale prawda jest taka, że ty i twój zespół nigdy nie zarabiasz ani nie oszczędzasz więcej pieniędzy niż w udanych negocjacjach. Umiejętność skutecznego negocjowania w sposób, który tworzy wartość dla firmy i buduje relacje z drugą stroną, jest kluczową umiejętnością, którą wszyscy liderzy i menedżerowie muszą budować i doskonalić, aby odnosić sukcesy i przewodzić skutecznym organizacjom. Te 7 taktyk negocjacyjnych pomoże Ci poprawić Twoje umiejętności negocjacyjne. Ćwicz je, gdy tylko masz szansę i buduj dyscyplinę, aby stać się świetnym negocjatorem!