Podstawowe techniki kolarstwa górskiego

Nie potrzebujesz gór, aby jeździć na rowerze górskim. Prawie każda jazda poza chodnikiem wynagrodzi Cię świeżym powietrzem, świetnymi ćwiczeniami i – jeśli obecne są wzgórza lub góry – rozkoszowanie się malowniczymi widokami i długimi zjazdami.

Kolarstwo górskie wymaga nieco innych umiejętności niż kolarstwo szosowe. W tym artykule przedstawiono podstawowe techniki, które pomogą Ci zacząć.

Być może największym kluczem do sukcesu w kolarstwie górskim jest pozycja ciała.

Nawierzchnie szlaków rowerowych to skały, korzenie, koleiny, piasek lub błoto. Zmienny teren i potencjalne przeszkody są częścią zabawy, ale mogą być denerwujące dla początkujących. Odpowiednia pozycja ciała pomaga w pokonywaniu trudnych odcinków szlaku.

Istnieją dwie podstawowe pozycje ciała: neutralna i gotowa.

Neutralna pozycja

Kiedy jedziesz na nietechnicznych odcinkach szlaku, chcesz być w neutralnej pozycji na rowerze. Dzięki temu możesz toczyć się wydajnie i wygodnie, jednocześnie umożliwiając łatwe przejście do pozycji gotowej do jazdy w terenie technicznym. Pozycja neutralna obejmuje:
Równo wyważone pedały poziomu
Lekkie zgięcie w kolanach i łokciach
Palce wskazujące na dźwigniach hamulca przez 100% czasu (hamulce szczękowe często wymagają 2 palców)
Oczy wyczekujące około 15 do 20 stóp do przodu; patrz, gdzie chcesz iść, a nie tam, gdzie nie

Gotowa pozycja

Kiedy szlak staje się bardziej stromy lub bardziej skalisty, czas przejść do pozycji gotowości (czasami nazywanej pozycją ataku). Gotowa pozycja przygotowuje psychicznie i fizycznie do pokonywania technicznych odcinków szlaku. Gotowe stanowisko zawiera:

Równo wyważone pedały poziomu
Głębokie zgięcie w kolanach i łokciach (pomyśl o zrobieniu skrzydełek z kurczaka z rękami pod kątem 90 stopni).
Tylny koniec z siedzenia i biodra przesunięte do tyłu
Twoje plecy są płaskie i prawie równoległe do podłoża
Palce wskazujące na dźwigniach hamulca przez 100% czasu (hamulce szczękowe często wymagają 2 palców)
Oczy patrzące przed siebie około 15 do 20 stóp przed siebie; patrz, gdzie chcesz iść, a nie tam, gdzie nie

Regulacja pozycji siedzenia
Właściwe ustawienie siedzenia może pomóc w uzyskaniu prawidłowej pozycji ciała do wchodzenia i schodzenia.

Wspinaczka: Podczas wspinania ustaw siedzenie, aby uzyskać maksymalną wydajność podczas pedałowania. Gdy stopa znajduje się w dolnej części wciśnięcia pedału, powinieneś zobaczyć lekkie zgięcie w nodze, osiągając około 80-90 procent pełnego wyprostu nogi. Pomaga to w efektywnym i mocnym pedałowaniu, wykorzystując główne mięśnie nóg.

Schodzenie: Kiedy nadejdzie czas, aby zejść , opuść siedzenie około 2 lub 3 cale od wysokości ustawionej do wspinania się pod górę. Opuszczenie siedzenia obniża środek ciężkości, co zapewnia lepszą kontrolę i większą pewność podczas stromych zjazdów. Być może będziesz musiał poeksperymentować z różnymi wysokościami siedzisk, aby znaleźć to, co jest dla Ciebie najlepsze.

Dowiedz się więcej o technikach wspinaczki i zjazdów z naszego artykułu Kolarstwo górskie: podjazdy i zjazdy .

Grafika przedstawiająca rowerzystę górskiego wybierającego linię
Błędem początkującego jest patrzenie na miejsca, których chcesz uniknąć, a nie skupianie się na tym, dokąd chcesz się udać. Wybierz ścieżkę i trzymaj się jej, aby ominąć trudne odcinki szlaku.

Jakich zagrożeń powinieneś szukać? To zależy od twojego poziomu umiejętności. Kłoda, która zatrzyma jednego rowerzystę, może być zabawnym skoczkiem dla innego. Ogólnie rzecz biorąc, szukaj luźnych skał, głębokiego piasku, wody, mokrych korzeni, kłód i innych rowerzystów, turystów pieszych i zwierząt.

Aby znaleźć swoją linię: skanuj z wyprzedzeniem w poszukiwaniu zagrożeń, rozglądając się około 15–20 stóp w dół szlaku. Następnie cofnij wzrok w kierunku opony. Wykonanie tej akcji w górę i w tył umożliwia oczom przyswajanie wielu informacji. Znajomość zagrożeń z wyprzedzeniem może pomóc w dostosowaniu równowagi i wybraniu linii wokół nich.

Hamowanie

Hamowanie wydaje się proste: naciskasz dźwignie i rower zwalnia. To jest sedno tego, ale dowiedzenie się więcej o hamowaniu znacznie zwiększa komfort i bezpieczeństwo na rowerze.

Jak hamować

Hamowanie powinno być spójne i kontrolowane. Większość siły hamowania pochodzi z przedniego hamulca, ale złapanie garstki przedniego hamulca spowoduje, że przejedziesz nad kierownicą. Zamiast tego lekko zaciągnij hamulce i rób to równomiernie na przednich i tylnych hamulcach. Unikaj nagłych, szybkich ściśnięć, aby zapobiec poślizgowi.

Podczas hamowania przygotuj się, cofając biodra, opuszczając pięty i utrzymując lekkie zgięcie w kolanach i łokciach. Ta pozycja ciała pomaga zachować kontrolę i nie przesuwać się zbyt daleko do przodu na rowerze.

Jeśli Twój rower górski jest wyposażony w hamulce tarczowe, trzymaj palce wskazujące każdej ręki na dźwigniach hamulców, a pozostałe trzy palce na uchwytach kierownicy. Zapewnia to wystarczającą siłę hamowania i kontrolę podczas jazdy. Jeśli masz hamulce szczękowe, wypróbuj dwa palce na dźwigniach hamulców, ponieważ zazwyczaj wymagają one większej siły, aby zaciągnąć hamulce

Kiedy hamować?

Zbliżając się do zakrętu, hamuj, zanim wjedziesz w zakręt, a następnie daj się ponieść pędowi. Dzięki temu możesz skupić się na swojej technice w zakręcie i szybko wyjść z zakrętu.

Momentum może być również Twoim przyjacielem podczas wstawania i pokonywania przeszkód na szlaku. Początkujący jeźdźcy często zwalniają przy zbliżaniu się do przeszkód. Kontrolowany pęd może pomóc w pokonaniu tych trudnych odcinków szlaku.

Przeniesienie
Ponieważ większość kolarstwa górskiego obejmuje przynajmniej kilka wzlotów i upadków, dobrze jest wiedzieć, jak prawidłowo zmieniać przerzutki. Właściwe nawyki zmiany przełożeń nie tylko oszczędzają zużycie roweru (zwłaszcza łańcucha, przedniej kasety i tylnych kół zębatych), ale także umożliwiają bardziej efektywne podjeżdżanie i zjeżdżanie ze wzniesień.

Często zmieniaj biegi: początkujący rowerzyści powinni ćwiczyć częste zmiany biegów. To buduje pamięć mięśniową, dzięki czemu możesz intuicyjnie zmieniać biegi w górę lub w dół, w zależności od potrzeb, bez zastanawiania się, czy zmieniasz bieg na łatwiejszy, czy trudniejszy.

Wczesna zmiana: nie czekaj ze zmianą, aż wejdziesz na to duże wzgórze. Zawsze wrzucaj bieg, którego będziesz potrzebować , zanim wjedziesz na stromy teren. Pozwala to na utrzymanie stałego rytmu jazdy dla maksymalnej mocy. Zapobiega również niezręcznej zmianie biegów pod obciążeniem, które mocno obciąża przerzutki i może spowodować zerwanie łańcucha.

Jeśli masz problem ze znalezieniem odpowiedniego sprzętu do terenu, na którym jeździsz, błędnie kręcisz się na łatwiejszym biegu niż kręcenie na twardym biegu.

Inną ważną zasadą jest zapobieganie tworzeniu łańcuchów krzyżowych . Dzieje się tak, gdy łańcuch jest niezgrabnie rozciągnięty w poprzek od małej tarczy z przodu do małej zębatki z tyłu lub dużej tarczy z przodu do dużej zębatki z tyłu. Dotyczy to konfiguracji z podwójną i potrójną tarczą. Krzyżowanie łańcucha może spowodować, że twój łańcuch odskoczy od naprężenia; z czasem rozciąga łańcuch, skracając jego żywotność.

Schemat prawidłowej zmiany biegów

Na koniec zawsze pamiętaj, aby pedałować podczas zmiany przełożeń. Brak pedałowania podczas zmiany biegów może spowodować uszkodzenie lub zerwanie łańcucha.

Dowiedz się więcej o zmianie przełożeń z naszego artykułu Przerzutki rowerowe i podstawy zmiany przełożeń .

 

Nikt nie lubi spadać z roweru, ale jeśli jeździsz na rowerze górskim, prawdopodobnie w pewnym momencie to się stanie.

Kiedy spadasz z roweru, staraj się trzymać ręce w środku. Twój instynkt może polegać na wyciągnięciu ręki, aby wzmocnić upadek, ale może to spowodować złamanie nadgarstka lub obojczyka.

Podczas upadku większość szkód ogranicza się do osobistej dumy. Podnieś się, odkurz i sprawdź, czy nie jesteś ranny. Następnie sprawdź swój rower. Siedzisko lub kierownica mogły się skręcić, a łańcuch mógł odpaść.

Sprawdź też hamulce i przerzutki przed ładowaniem. Może być konieczna naprawa lub regulacja w terenie, więc dobrze jest mieć przy sobie wielofunkcyjne narzędzie i małą apteczkę, aby załatać wszelkie osobiste zadrapania.

Wędrówka rowerem

Podczas jazdy po szlakach na pewno znajdziesz się w ciasnym miejscu. Jeśli wpadniesz w koleinę na szlaku, nie „walcz z rowerem”. Po prostu postaraj się to przejechać. Niemożliwy? Nie ma wstydu zatrzymać się i wyjść. Chodzenie jest absolutnie akceptowaną częścią kolarstwa górskiego. Na wielu szlakach znajdują się obowiązkowe odcinki wędrówek na rowerze, które są zbyt trudne do pokonania, w górę lub w dół. Ciekawe szlaki znajdziesz na stronie https://www.wyprawyrowelove.pl/.

Article Categories:
Sport

Comments are closed.