Merchandising wizualny

Visual merchandising to kierunek merchandisingu mający na celu wykorzystanie narzędzi i technologii do efektywnej ekspozycji towarów. Przez słowo „skuteczny” należy rozumieć zasadę, w której produkt nie stoi tylko na półce, ale jest postrzegany przez kupującego wizualnie i popycha go do zakupu.

Visual merchandising to nauka oparta na wiedzy z zakresu psychologii człowieka, reklamy i marketingu. Taka nauka pozwala na prawidłowe umieszczanie towaru na półkach, dekorowanie witryn sklepowych w taki sposób, aby był atrakcyjny dla klientów.

Cele i narzędzia wizualnego merchandisingu

Cele i narzędzia wizualnego merchandisingu
Visual merchandising w sklepie opiera się na stymulowaniu sprzedaży, maksymalizacji zysku poprzez skłanianie klientów do nieplanowanych zakupów.

Jeśli mówimy o ogólnych celach merchandisingu wizualnego, to jest to sprzedaż, a raczej wzrost ich wolumenu. A jeśli weźmiemy pod uwagę zadania aplikacyjne, to wśród nich jest wizualne projektowanie witryn sklepowych zgodnie ze wszystkimi zasadami percepcji wizualnej. Ten kierunek merchandisingu ma największą wartość dla sklepów z odzieżą i dodatkami, butami, biżuterią – czyli dla tych, w których towary małogabarytowe prezentowane są w dużych ilościach.

Techniki wizualnego merchandisingu mają zastosowanie zarówno na dużych powierzchniach parkietu, jak iw małych pomieszczeniach. W przypadku tych ostatnich zastosowanie „wizualnego” designu może być jeszcze bardziej przydatne – tutaj o wiele ważniejsze jest zachęcanie klientów do dodatkowych, spontanicznych zakupów.

Zasady wizualnego merchandisingu

Skuteczny merchandising wizualny wymaga przestrzegania kilku zasad.

Stworzenie przejrzystej logistyki. Placówka musi z wyprzedzeniem zaplanować zapasy towarów na przewidywany okres czasu, przemyśleć awaryjne kanały zaopatrzenia, które mogą zostać uruchomione w nieplanowanych okolicznościach. Na przykład, jeśli produkt zostanie wyprzedany przed terminem.
Dobra prezentacja towaru . Przemyśl procedurę ekspozycji produktów w hali, wyposaż sklep w wysokiej jakości materiały promocyjne i sprzęt.
Stwórz przyjemną atmosferę . Mikroklimat w pomieszczeniu, zapachy, oświetlenie, muzyka w tle – to wszystko jest ważne podczas pracy z wizualizacją sklepu i produktu, tworząc pozytywne nastawienie wśród klientów i pobudzając ich do zakupów.
Wizualne narzędzia merchandisingowe
Wymieńmy podstawowe zasady i zasady wizualnego merchandisingu, które zwiększą sprzedaż przedsiębiorstwa handlowego.

Planowanie powierzchni handlowej

Proces ten rozpoczyna się od momentu opracowania projektu designu sklepu. Specjaliści określają kierunek ruchu głównego przepływu kupujących. Jeśli jest to centrum handlowe, to jako główne kryterium przyjmuje się schody, schody ruchome i windy, a także duże sklepy „kotwiczne”, przez które przechodzi duży przepływ klientów. Na przykład sklepy spożywcze, sprzęt AGD.

Po ustaleniu trajektorii przepływu wyznaczany jest odcinek i obszar kasy. Najważniejsze, że kasa nie jest od razu widoczna. Następnie ustalają sekcję gablot i ich specyfikę. Wyznaczony jest również główny punkt sklepu, regały i półki są umieszczone dalej od niego.

Planowanie powierzchni handlowej

Istnieje kilka praw wizualnego merchandisingu na etapie planowania powierzchni handlowej.

1) Prawo złotego trójkąta – kasa, wejście do sklepu i zwykłe towary powinny znajdować się w kształcie trójkąta. W środku musisz już umieścić najbardziej odpowiednie produkty.

2) Prawo przeszkód . Trajektorię ruchu kupującego po parkiecie należy zaplanować w taki sposób, aby klient jak najczęściej zmieniał kierunek ruchu i kąt widzenia.

3) Prawo form . Ponieważ większość ludzi jest praworęcznych, dla wygody drobne towary są umieszczane po prawej stronie wzdłuż trajektorii ruchu kupującego, a duże po lewej stronie.

4) Prawo wolnej przestrzeni . Stosunek między sprzętem a wolną przestrzenią jest w równym stopniu zależny od pozycjonowania cenowego produktu lub sklepu. Im droższy produkt, tym więcej miejsca.

Zagospodarowanie przestrzenne sklepów

Specjaliści ds. wizualnego merchandisingu dzielą parkiet na trzy części, tzw. strefy handlowe:

strefa gorąca – strefa lokalu, do której kupujący trafia najczęściej wchodząc do sklepu;
strefa zimna – obszar, który kupujący rzadko zauważają i zwracają na niego uwagę dopiero po strefach gorących;
strefa impulsywnych zakupów – obszar, w którym ludzie dokonują zakupów w oparciu o impulsywne, pochopne decyzje.
Projekt pokoju

Projekt obejmuje wszystkie aspekty wizualnego merchandisingu, od wystroju wnętrz po oświetlenie. Projekt sklepu wspiera markę i wizerunek marki. Jej głównym celem jest wykazanie najlepszych cech produktu.

Projektowanie wyposażenia sklepu

Na ogólne wrażenie kupującego składają się drobiazgi. Tak więc nietypowe wyposażenie sklepu może pomóc w pobudzeniu sprzedaży. Może stać się wizytówką sklepu i wyróżnić go na tle konkurencji. Należy pamiętać, że styl i design wyposażenia musi pasować do ogólnego stylu całego sklepu.

 

Witryna jest „twarzą sklepu”, tworzy pierwsze wrażenie, interesuje kupującego i zachęca do wejścia do środka.

Istnieje kilka rodzajów witryn sklepowych, które przyciągają klientów:

towar – na gablocie znajdują się tylko towary bez zbędnych elementów;
fabuła – eksperci odtwarzają historię na gablocie za pomocą towarów i dodatkowych elementów. W tym przypadku promowany jest nie tylko produkt, ale także filozofia marki;
informacyjne – gablota zawiera przydatne dla kupującego informacje, np. o rabatach, wyprzedażach, bonusach;
dekoracyjne – stworzone, aby przyciągnąć uwagę kupujących swoim oryginalnym podejściem;
budżet – kompozycja w oknie tworzona jest z prostych i tanich materiałów, ale nadal przyciąga uwagę.
Każda z opcji wyświetlania okien realizuje główny cel, a mianowicie przyciągnięcie klientów, ale na swój sposób. Właściciel sklepu decyduje, na podstawie pragnień, koncepcji i możliwości finansowych, którą opcję wybrać,

Cele i narzędzia wizualnego merchandisingu

Stosowanie wizualnego merchandisingu: techniki lokowania produktu
Dla kupujących praca merchandisera prawie zawsze pozostaje niewidoczna. Decyzja o zakupie jest często podejmowana nieświadomie, bez zrozumienia, dlaczego dany produkt został wybrany. Chociaż w rzeczywistości – to efekt pracy specjalisty od układania. Co więcej, prawie 67% osób decyduje się na zakup, będąc już na parkiecie. I mniej więcej tyle samo ustala się tutaj przy wyborze marki.

Metody wizualnego merchandisingu opierają się na cechach fizjologii i psychologii człowieka. Dzięki temu są skutecznym i naukowym narzędziem rozwoju biznesu i wzrostu sprzedaży.

Metoda 1: Użyj tła i koloru
Nasze spojrzenie zawsze utrwala obraz zgodnie z zasadą „tło-obiekt”. Dlatego jeśli chcesz wyróżnić określony produkt, musisz zamienić go w przedmiot. I otaczające produkty – aby zrobić tło. Możesz to zrobić ze względu na ilość, jasny kolor, nietypowe opakowanie. Często w wizualnym merchandisingu w sklepach stosuje się korekty oświetlenia, ponieważ to, co lepiej widać, przyciąga większą uwagę.

Możesz wyróżnić produkt, umieszczając go swobodniej, odpychając od niego innych lub wysuwając go nieco do przodu. Jest to tak zwana zasada wyimaginowanej ramy.

Eksperymentując z kolorem, musisz wziąć pod uwagę porę roku. W upalne lato ludzie sięgają po zimną skalę, w chłodne dni – wręcz przeciwnie. Gdy jesienią zmniejsza się ilość światła dziennego, organizm instynktownie domaga się większej ilości światła – na tym też można grać. Wiosną do dekoracji nadają się jasne kolory.

Zastosowanie wizualnego merchandisingu

Metoda 2. Prawo 7
Osobno należy powiedzieć o materiałach POS. Zawsze podkreślają właściwy produkt. Ale istnieje prawo w wizualnym merchandisingu – nie więcej niż 7 materiałów POS na ladę (gablotę). W przeciwnym razie same zamienią się w swego rodzaju „tło” i nie zostaną zauważone w odpowiedniej ilości.

Taka figura nie jest zdejmowana z sufitu – osoba może jednocześnie skupić się na maksymalnie siedmiu różnych obiektach. Ponadto dane te uzyskano w spoczynku w normalnych warunkach. Ale atmosfera centrum handlowego czy nawet małego sklepu nie do końca pasuje do definicji „spokoju”. Dlatego nie należy dać się ponieść materiałom POS – nadmiar pogorszy percepcję, a człowiek po prostu zagubi się w różnorodności, nie wiedząc na co zwrócić uwagę.

Metoda 3. Poziom oczu
Prawda jest taka, że ​​to, co jest przed oczami, przyciąga więcej uwagi. Dlatego np. w regale z 6 półkami, 4-5 półek od dołu uważa się za najbardziej „prestiżowe”, jeśli postawimy na przeciętny wzrost osoby – około 150-160 cm od poziomu podłogi. A dolna półka jest uważana za najbardziej „niepozorną” – bardziej logiczne jest umieszczanie tutaj dużych towarów lub tworzenie ich zapasów.

Do tej pory pytanie w visual merchandisingu pozostaje otwarte: czy warto umieszczać na wysokości wzroku produkty, które już się sprawdziły i zyskały popularność? Z jednej strony znakomita marka i tak się znajdzie, nawet jeśli jest nieco przesunięta. Dlatego warto zrezygnować z najpopularniejszego miejsca na rzecz mało znanych towarów. Z drugiej strony takie podejście może zmniejszyć wolumen już dobrze sprzedanej i rozpoznawalnej marki.

Rozwiązują tę kwestię w sposób praktyczny – przeprowadzają testy, a na ich wynikach określają, które podejście jest bardziej opłacalne dla danego sklepu.

Metoda 4. Grupy
Jeśli towary są ułożone w grupy, to kupującemu łatwiej odróżnić je od reszty, ułożone bez zamówienia. Dlatego warto układać towary w grupach. Najważniejsze, że każdy z nich miał pewną logikę – cenę, wagę, markę itp. Co więcej, lepiej jest umieścić towar na kilku podłożach jednocześnie. Czasami klienci mogą po prostu nie zwracać uwagi na oznaczenie, pod którym sprzedawca umieścił towar.

Inną dobrze sprawdzającą się techniką są grupy w grupach. Jeżeli towary były wystawiane według marek, to w ramach takiej grupy towary są sortowane według ceny, koloru, smaku itp. W takim przypadku kupujący może szybko nawigować i poruszać się we właściwym kierunku.

Buty, ubrania i dodatki są czasami umieszczane w jednym kawałku na manekinie – w ten sposób można pogrupować kilka różnych produktów w grupy stylów. To pokazuje sprawy w korzystnym świetle: klientowi proponuje się kupić nie coś oddzielnego, ale integralny obraz koncepcyjny.

Przeczytaj także:
Outsourcing przedstawicieli handlowych
Metoda 5. Zasada 2/3
Podczas zakupów uwagę człowieka rozprasza wiele czynników:

potrzeba ciągłego pamiętania o celu – co kupić;
stan ciągłego poszukiwania: rozglądamy się, aż znajdziemy właściwy produkt;
przepływ ludzi – musisz się poruszać, aby nikogo nie skrzywdzić;
rozmowa telefoniczna, jak zwykle, zwykle w najbardziej nieodpowiednim momencie itp.
Dlatego też kupujący na parkiecie może popaść w rodzaj otępienia i przejść przez część okna, nie zwracając na to uwagi. Stężenie powraca mniej więcej w połowie licznika – dopiero w drugiej tercji. To tutaj zaleca się umieszczenie promowanego produktu.

Różnorodność produktów na półkach sklepowych

Metoda 6. Cena i przestrzeń
Duży asortyment, rozmieszczenie w grupach i piękny układ nie pomogą w podjęciu decyzji co najmniej 50% kupujących. Pierwszą rzeczą, na którą patrzą, jest cena. Dlatego cena powinna być:

zauważalne – nie każdy ma ochotę szukać go na tylnej ścianie szafki nocnej czy w fałdach płaszcza. Uwagę przyciąga również jasny wygląd;
istotne – jeśli przy kasie okaże się, że cena jest zaniżona, to z dużym prawdopodobieństwem odmówią zakupu;
informacyjny – nie powinno być zamieszania między grupami. Dotyczy to zwłaszcza produktów spożywczych. Początek nowej grupy – cennik znajduje się po lewej stronie.
Innym ważnym czynnikiem jest to, że powinno być wystarczająco dużo miejsca. To pytanie zawsze dotyczy sklepów z odzieżą i akcesoriami. Niektórzy kupujący mogą po prostu nie chcieć mieszać się w tłum, nawet jeśli jest to bardzo potrzebne. Nawa powinna być wystarczająco szeroka, aby mogły przejść dwie osoby dorosłe. Jeśli mały stojak zapełni się popularnymi lub promocyjnymi towarami, przygniatanie jest zapewnione, ale w żaden sposób nie pomoże to w sprzedaży i nie doda prestiżu sklepowi.

Metoda 7. Różnorodność
Nawet jeśli użyjesz metody tła, umieść produkt na wysokości oczu, ale powtórz to kilka razy z tym samym produktem, kupujący będzie miał rozsądne pytanie: czy asortyment tego sklepu jest dobry?

Wizualny element kalkulacji jest bardzo ważny, ale równie ważna jest możliwość wyboru. Jeśli pozbawisz ją kupującego, prawdopodobnie nie wróci.

Metoda 8. Dźwięk i zapach
Chociaż większość informacji odbieramy wizualnie, ważne są również inne elementy percepcji – słuch i węch. Zwłaszcza kobiety. Dźwięki i zapachy nie są widoczne gołym okiem, ale uzupełniają wizualny merchandising, a wraz z kolorem tworzą kompletny obraz.

Zieleń kojarzy się ze świeżością, czerwień – z cierpkimi i zachęcającymi zapachami. A za pomocą aromatyzacji można rozwiązać zastosowane problemy. Na przykład, aby zneutralizować nieprzyjemne zapachy w przymierzalni.

Akompaniament muzyczny lepiej wybrać neutralny, który spodoba się większości odwiedzających. Poziom głośności powinien umożliwiać spokojną komunikację bez podnoszenia głosu.

Article Categories:
Uncategorized

Comments are closed.